Monday, August 29, 2011

Sedikit Coretan Tentang Al-Quran



Ketika saya menghadiri satu majlis Qira'at di Universiti Birmingham di United Kingdom, hati saya sangat tersentuh apabila salah seorang juri, ustazah Badriyah memberikan perkongsian berkaitan al-Quran.
Ketika itu saya terfikir, adakah kita cukup menghargai al-Quran? Kenapa kita perlu hargai al-Quran?

kita harus tahu betapa susahnya untuk sahabat-sahabat dahulu menulis al-Quran. Apabila Rasulullah menerima wahyu Allah yang disampaikan oleh malaikat Jibril, Rasulullah akan menyampaikan wahyu itu kepada sahabat-sahabat.
Sahabat-sahabat akan menyalin satu persatu wahyu dari Allah ini. Setiap patah dan ayat al-Quran akan disalin oleh sahabat-sahabat daripada bacaan Rasulullah. Kemudian Rasulullah akan bertanyakan kepada malaikat Jibrail samada tepat dan benarkah apa yang ditulis oleh para sahabat kerana betapa wahyu Allah dijaga kesuciannya agar tidak tersilap tulis.
Mengapa bukan Rasulullah saw. sendiri yang menulis? Nabi Allah yang mulia itu seorang yang ummi iaitu bukanlah seorang yang buta huruf seperti yang kita sangkakan tetapi baginda seorang yang tak membaca dan tak menulis. Antara hikmah di sebalik kejadian Rasulullah yang tidak dapat manulis ini adalah menjadi bukti kepada orang-orang terdahulu bahawasanya, ayat al-Quran bukanlah direka-reka oleh Rasulullah, tetapi sebenar-benarnya daripada Allah swt. Allahuakbar. Hebat sungguh perancangan Allah.

Satu benda yang sangat mengagumkan saya adalah setelah mengetahui betapa kita, umat manusia adalah sangat beruntung. Ketahuilah bahawa semasa kita membaca al-Quran, para malaikat akan datang kepada kita, dengan jarak yang sangat hampir. Terlalu hampir kerana malaikat-malaikat ingin mendengar bacaan al-Quran yang dibaca oleh kita, para muslimin dan muslimat. Para malaikat tidak boleh membaca al-Quran dan hanya boleh mendengar bacaan al-Quran daripada kita.
Mengapa kita beruntung? Sesungguhnya kita adalah makhluk yang dipilih oleh Allah yang dapat membaca al-Quran dan diberi kebaikan sebanyak sepuluh kali ganda untuk setiap huruf yang dibaca. Subhanallah. Hanya membaca, 'alif lam mim' kita mendapat 30 ganjaran kebaikan. Bukankah kita makhluk Allah yang sangat beruntung?

Oleh itu, kita perlu membaca al-Quran dengan tajwid dan sebutan yang betul. Sesungguhnya al-Quran, kalam Allah ini adalah daripada Allah swt. kepada Rasul-Nya. Jika kita tidak dapat membaca al-Quran seperti yang dibaca oleh Nabi Allah Muhammad ketahuilah, kita telah mempelbagaikan bacaan al-Quran itu sendiri. Nauzubillah.
Pada zaman Rasulullah dahulu tidak ada hukum tajwid untuk membaca al-Quran kerana Rasulullah dan para sahabat menggunakan bahasa Arab yang merupakan bahasa al-Quran itu sendiri. Jadi mengapa perlu baca al-Quran dengan tajwid yang betul?

Pada zaman ini, al-Quran dibaca oleh umat manusia Muslim di serata dunia, oleh segenap jenis bangsa yang mempunyai pelbagai bahasa dan loghat yang tersendiri. Oleh sebab itu, tajwid merupakan panduan agar sebutan asli al-Quran oleh Rasulullah kekal sama dan tidak berubah. Kita harus berusaha untuk memperbetulkan bacaan kita. Orang Melayu terutamanya, ramai di kalangan kita yang tidak sedar sebutan makhraj kita, seperti huruf 'ain' dan lain-lain banyak silapnya. Sama-samalah kita perbetulkannya.

Benar, sangat susah untuk mengubah lidah kita yang sudah berpuluh tahun berbahasa Kelantan, dengan loghat Kedah, mahupun dengan dialek yang berbagai-bagai lagi. Tetapi, ingat satu pepatah, "di mana ada kemahuan, di situ ada jalan". Bergurulah dengan guru yang sebenarnya, perbaikilah bacaan dangan ikhlas, insyAllah pasti Allah akan membuka jalan dan berdoalah semoga dipermudahkan urusan kita dalam memperbetulkan bacaan kita.
Jadi mengapa harus kita membaca al-Quran? Haruslah semata-mata kerana Allah, dan kemudian kerana Rasul-Nya. Tiada alasan dan sebab lain lagi. Ketahuilah, di akhirat kelak, puasa dan al-Quran akan datang kepada kita dengan anggota memberi kesaksian kepada Allah tentang kita. Menjadi penolong buat kita di akhirat kelak di hadapan Allah. Jika kita membaca al-Quran, al-Quran akan menjadi saksi kita yang selalu ada dengannya, begitu juga dengan puasa kita. Allahuakbar.
Maka, hargailah al-Quran, bacalah kalam Allah itu dengan bacaan yang betul. Selagi kita punya kesempatan masa, di dunia yang cukup singkat ini.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
IMAM MUDA QARYAH
IIkhlas
MMesra
AAmanah
MMenawan
MManis
UUntung
DDinamik
AAlim
QQualiti
AAbadi
RRamah
YYakin
AAsli
HHarum
Cari MAKNA Nama ANDA?